Основні причини передчасного руйнування пневматичних шин

18 січня 2022 р.
Шини-Диски

Їзда в поганих дорожніх умовах, вплив різних перешкод та нерівностей дороги, проблеми при монтажі або експлуатації шин – все це призводить до досить швидкого зношування покришок. Навіть невеликий дефект згодом стає великою проблемою для автомобіля, адже пошкодження пневматичних шин та їх швидке зношування погіршують керованість машини, впливають на швидкість і створюють дисбаланс навантаження на колеса.

При цьому навіть їзда рівним асфальтом без виїзду на бездоріжжя не може забезпечити захист покришок від зносу. Його причиною може стати неправильна експлуатація шин, поступове зниження тиску в них за надмірного навантаження на обід, і навіть температура дорожнього полотна. Найпростіше буде сказати, що основна причина зносу – це час. Навіть за умови правильної експлуатації та постійної їзди рівною дорогою рано чи пізно вирівняється малюнок протектора, а там з'являться й інші пошкодження.

Протектор можна й оновити ‒ накласти новий або навіть поглибити його, особливо якщо немає помітних пошкоджень бортів шини. Найкращим варіантом профілактики зносу буде правильна експлуатація та своєчасна заміна покришок.

Звідки з'являється знос пневматичних шин?

Найчастіша причина виходу з ладу практично будь-якої покришки – дисбаланс тиску. Камери й самі по собі шини втрачають тиск постійно через проколи, постійні навантаження і відсутність регулярного підкачування. У русі це проявляється погіршенням маневреності: автомобіль ніби гірше реагує на рухи керма, маневри виходять менш точними.

Щоб не досягти такого результату, достатньо постійно перевіряти всі робочі шини на наявність проколів, перевіряти тиск у них та підтримувати його стабільним – занадто високий тиск у камері так само шкідливий для автомобіля та покришок, як і занадто низький.

Причин втрати тиску в пневматичній шині може бути кілька:

  1. Насамперед виділяють природний вихід повітря: через стінку камери, герметик, боковини, золотник. Це відбувається з усіма шинами, оскільки абсолютно герметичних моделей немає. Втім, швидкість втрати повітря в такому разі досить низька – помітити просідання в тиску можна буде дуже нескоро.
  2. Пряме пошкодження конструкції шини. Це може з невеликою ймовірністю статися ще на етапі виробництва, але найчастіше це відбувається випадково під час експлуатації шин. Наскрізне пошкодження цвяхом, каменем, шипом, або іншим гострим або ріжучим предметом призводить до дуже швидкої втрати тиску.
  3. Дефект золотника або його невідповідність отвору в обід. Недостатньо герметичний золотник поступово випускатиме повітря з камери – не так повільно, як при справному вентилі, але й не зовсім стрімко. В цьому полягає важливість регулярної перевірки тиску – помітити дефект вентиля досить складно.
  4. Невідповідність шини ободу ‒ безкамерні покришки повинні ставити на такий самий обід, і навпаки. Недотримання цього простого правила призводить до швидкого витоку повітря. Крім того, сам обід може бути негерметичним або пошкодженим ‒ через дрібні тріщини та дефекти зварного шва газ витікає досить швидко.

Окрім дисбалансу тиску, досить частими причинами передчасного зносу є:

  • неправильний монтаж або демонтаж шини на обід;
  • надмірне навантаження на автомобіль (наприклад, при перевезенні вантажу масою більше допустимого);
  • несправність ходової ‒ порушена технологія розвалу-сходження, несправність амортизаторів;
  • недостатня навичка керування у водія.

Найбільші збитки конструкції шин завдають недотримання правил їх монтажу: ушкоджуються борти, їздові камери, сам обід. Часто це може виникнути при невідповідності покришки колесу – на шинах є досить докладне маркування, значення якого має відповідати маркуванню диска або значенням, зазначеним у посібнику до використання автомобіля.

Причини зносу шин

Також пошкодження виникають через встановлення шини на вже деформований обід – з погнутим бортом або іржею. Крім того, використання інструментів не за призначенням і відсутність шару герметика також можуть спричинити швидке зношування шини. При встановленні старої камери в нову покришку дефекту теж не уникнути – у такому разі тиск у шині падає все частіше і частіше.

Монтаж сам по собі повинен проходити “чисто” ‒ з використанням призначених для цього інструментів та засобів, акуратно та в чистому приміщенні. В іншому випадку на обід можуть залишитися дрібні абразивні частинки на кшталт піску, які створюватимуть тертя з камерою та поступово її руйнуватимуть.

Крім того, руйнування шини може бути не лише зсередини. Підвищені навантаження, часта їзда бездоріжжям на непризначених для цього покришках, використання шин з різних наборів та використання одного набору довше терміну експлуатації стоншують покришку, роблячи автомобіль менш керованим.

Правильна експлуатація пневматичних шин

Можна зробити висновок, що основних факторів зношування покришок всього три: наскрізні пошкодження, дисбаланс тиску, стирання малюнка протектора (особливо нерівномірне). Відповідно, для профілактики цих явищ та збереження шини в робочому стані потрібні досить прості дії.

Перший захід профілактики – регулярна перевірка тиску в шинах. Для легкових автомобілів нормою тиску буде показник від двох до двох із половиною атмосфер. Щоб дізнатися більш точне значення, доведеться заглянути в посібник з використання автомобіля або подивитися на стікер у самій машині – зазвичай він знаходиться на середній стійці або люку бензобака. Найкраще зазирнути саме в інструкцію, тому що там вказується не тільки референсне значення нормального тиску, але й межі норми, за яких його можна знижувати або підвищувати.

При цьому довіряти значенню, яке вказується на самих шинах, не варто – там вказується лише максимальний тиск, який покришка здатна витримати. Як правило, це значення перевищує показник, при якому можна буде безпечно керувати автомобілем – перевищення тиску в шині погіршує зчеплення машини з поверхнею дороги та ускладнює розподіл навантажень. До того ж підтримання тиску в нормі безпосередньо впливає на витрату палива - саме тому значення 2-2.5 атмосфери вважається оптимальним.

Також важливий регулярний огляд шин. Найкраще буде, якщо ви або майстер технічного обслуговування зможете оглянути їх не тільки перед встановленням та після демонтажу, але й після довгих поїздок та раз на кілька тижнів (особливо якщо ви часто й довго їздите). Під час огляду можна вчасно знайти серйозні пошкодження та помітити знос протектора. Зазвичай виробники залишають маркери діаметром покришки – коли протектор стирається до них, шину бажано замінити. Так, якщо протектор стирається до двох міліметрів глибини, використовувати таку гуму вже небезпечно.

При цьому перегрів також прискорює знос – їзда гарячим асфальтом, часте буксирування, їзда з перевищенням навантажень створюють підвищене тертя на поверхні гуми, з часом стираючи її. Переконайтеся, що ви підтримуєте нормальний тиск у шинах, не перевантажуючи автомобіль. Під час їзди намагайтеся не буксувати. Також важливо використовувати лише сезонну гуму. Як правило, літні покришки мають найкращий захист від перегріву та дії прямих сонячних променів.

До чого призводить їзда на зношених шинах?

Ігнорування цих простих правил та їзда на авто з високим зносом шин впливають не тільки на характер керування, а й на його безпеку. Так, використання покришок з підвищеним тиском зменшує пляму контакту з дорожнім покриттям - таким чином, основна частка навантаження падає на центральну частину протектора, прискорюючи його знос. Крім того, надлишок тиску створює підвищену напругу корду – це може призвести до швидкого розриву шини у разі наїзду на перешкоду.

Також підвищений тиск хоч і зменшує витрати палива, але все одно збільшує гальмівний шлях через погане зчеплення з дорогою. З цієї причини виникає підвищений ризик аквапланування на мокрій дорозі та зниження керованості на нерівному дорожньому покритті.

Витончення протектора також погано впливає на зчеплення з дорогою, погіршуючи маневреність. Крім того, така гума більш схильна до наскрізних ушкоджень сторонніми предметами та розривами. При використанні шин з різних комплектів або з різними показниками тиску їхнє зношування буде нерівномірне. Як наслідок, виникає дисбаланс навантаження – машину заноситиме на поворотах, збільшиться гальмівний шлях, і в цілому керованість автомобіля буде помітно гірша.

Види та причини зносу шин

Нерівномірне стоншення гуми, використання її не відповідно до сезону та характеристик колеса досить швидко призводить до несправності автомобіля в русі. Подібні пошкодження ‒ небезпека для водія та оточуючих, адже машина стає практично некерованою.

Якщо малюнок протектора стерся до критичних значень, якщо на покришці з'явилася тріщина або прокол, найкращим варіантом буде заміна всього комплекту шин на новий. Заміна покришок поодиноко створює помітний дисбаланс у розподілі навантажень, бо нова гума з глибшим малюнком протектора створюватиме краще зчеплення, ніж старі шини, які перебувають в експлуатації вже два сезони. Як тимчасовий варіант така заміна ще вважається допустимою, але для кращої та безпечної їзди рекомендується заміна всього комплекту.

Як вам стаття?
  • Currently 3/5 Stars
Коментарі
До цієї статті поки що немає коментарів
Додати коментар
Читати також
Шини як витратний матеріал: чому не варто купувати б/в шини
09.04.2024
Шини-Диски
Шини як витратний матеріал: чому не варто купувати б/в шини

Багато водіїв вважають доволі привабливими оголошення про купівлю вживаних шин. Головною перевагою здається низька вартість, тому деякі поспішають придбати їх заради економії. 

Огляд популярних шин для електромобілів
05.04.2024
Шини-Диски
Огляд популярних шин для електромобілів

Коли мова заходить про шини для електромобілів, багато хто ставить питання: а в чому тут особливість? Зрештою, шини здаються простим компонентом автомобіля. Але при глибшому вивченні особливостей електромобілів з'ясовується, що навіть така, здавалося б, стандартна річ, як шина, має свої нюанси.

Огляд брудових шин для транспорту ЗСУ
03.04.2024
Шини-Диски
Огляд брудових шин для транспорту ЗСУ

Брудові шини для транспорту ЗСУ – тема, яка заслуговує на особливу увагу. Адже це не просто елемент автомобіля, а важлива складова, здатна значно поліпшити прохідність транспортних засобів по складній місцевості, що особливо важливо в умовах ведення бойових дій.

"Електрошини": широкий вибір для вузького кола
27.02.2024
Шини-Диски
"Електрошини": широкий вибір для вузького кола

Шини для електромобілів повинні бути більш міцними, стійкими і ефективними, а також забезпечувати надійне зчеплення і акустичний комфорт в салоні, — це за замовчуванням.

Купуємо шини вперше з «Shiny & Diski»
08.01.2024
Шини-Диски
Купуємо шини вперше з «Shiny & Diski»

Дешевші шини заощаджують гроші, але зношуються швидше, що впливає на продуктивність, керованість і безпеку автомобіля. Якісні дорогі шини мають удосконалений дизайн, краще зчеплення та підвищену довговічність. Вони забезпечують тихішу їзду та сприяють плавному водінню. Перш ніж обрати, враховуйте термін служби шини, характеристики та репутацію виробника. А головне — не хвилюйтесь, все в житті буває вперше, тому наші консультанти завжди готові допомогти.

 

Дилеми при виборі шин: як виграти, щоб не програти
11.12.2023
Шини-Диски
Дилеми при виборі шин: як виграти, щоб не програти

Шини великого розміру покращують керованість транспортного засобу, бо пропонують більшу площу контакту з дорогою і тим покращують зчеплення. Але вони також мають їздові недоліки. Збільшення ваги та інерції великих шин погіршує реакцію керованості і робить автомобіль менш маневреним — він повільніше реагує на рухи керма. Цей парадокс є проблемою під час вибору шин, оскільки переваги покращеного зчеплення слід порівнювати з потенційними втратами в маневреності та динаміці водіння. 

Розумні Шини на 3D-принтері
07.12.2023
Шини-Диски
Розумні Шини на 3D-принтері

Шинна компанія «Shiny & Diski» пропонує огляд топ-інновацій світової промисловості, які скоро будуть втілені в життя.

Маркування мотошин
20.10.2023
Шини-Диски
Маркування мотошин

Вибір однієї з моделей мотошин - такий самий важливий процес, як і купівля мототранспорту. Від того, наскільки грамотно і відповідально ви підійдете до цього завдання, залежить ваша безпека на дорозі.