Підказки для правильного вибору колісних дисків

22 травня 2017 р.
Шини-Диски

Колеса машини важлива деталь, яка може істотно поліпшити характеристики автомобіля або зробити пересування на ньому вкрай дискомфортним. Саме тому водії приділяють пошуку ідеальних покришок чимало часу. Крім гуми автомобільне колесо включає металеву кільцеву деталь – колісний диск. І якщо раніше у вітчизняного покупця вибір був невеликий, включав всього чотири варіанти, то зараз велика ймовірність розгубитися серед пропонованого асортименту.

Сьогодні ми спробуємо розібратися в основних характеристиках дисків, приділимо увагу обов'язковим параметрам, які треба дотримуватися і підкажемо, де можна проявити бажання поекспериментувати.

​Матеріал диска​Матеріал диска

В залежності від матеріалу диски діляться на:

  • Штамповані сталеві. Це дешеві, міцні вироби, які переносять агресивну експлуатацію і легко піддаються ремонту. Мінусами можна назвати схильність до корозії і велику масу, яка погіршує плавність ходу і керованість транспортного засобу. Диски підійдуть для пересування за межами рівних міських доріг і рекомендуються для водіїв новачків.
  • Легкосплавні (алюміній, титан, магній) – мають невелику вагу, що відразу поліпшує керованість, знижує витрату пального і підвищує комфорт. Збільшують термін експлуатації підвіски і охолоджують гальмівний механізм. Ефектний зовнішній вигляд у комплексі з іншими достоїнствами робить їх мрією будь-якого водія, але висока вартість часто зупиняє покупців.

Група легкосплавних дисків виготовляється різними способами:

  • За допомогою відливання. Литі вироби коштують менше інших видів з-за крихкості. Вони не переносять серйозного навантаження і при сильних ударах ламаються без можливості відновлення. Підійдуть для високошвидкісної їзди.
  • Шляхом виливки і розкочування обода – катанные диски. По вартості і міцності представляють середній сегмент легкосплавних виробів.
  • З використанням техніки лиття під тиском – ковані диски. Вони більш міцні і при ударі не руйнуються, а гнуться. Стійкі до корозії, досить легкі. Найголовнішими недоліками є висока вартість і обмежений модельний ряд.
  • Кілька деталей з'єднуються разом у обода болтами – збірні диски. Крім ефектної зовнішньої конструкції переваг перед цільними литими виробами не мають.

Центр диска – вірний показник ймовірності встановлення на авто

Саме конструкція центральної частини підкаже, чи можна встановити колесо на маточину. При покупці зверніть увагу на наступні значення:

Кількість пазів на диску під шпильки або болти. Число варіюється від 3 до 9 штук.

PCD – показник діаметра окружності, на якій зроблені отвори.

DIA – діаметр в колісному диску центрального отвору.

ET – виліт диска.

Для підбору перших двох параметрів доведеться звіритися з інструкцією заводу-виробника, оскільки вони повинні відповідати рекомендаціям.

Зверніть увагу! Параметр PCD не завжди вказаний на виробі. Вимірювання діаметру розташування отворів можна зробити, якщо відомо кількість отворів і відстань між далекими гайками і болтами. При наявності 4 болтів (гайок) діаметр окружності становить відстань між протилежними елементами. На диску з 5 болтами слід виміряти відстань між будь-якими не межуючими болтами і помножити на коефіцієнт 1,051.

Діаметр окружності диска

Значення діаметру центрального отвору допускає більший показник. У цьому випадку консультанти пропонують придбати спеціальні кільця-насадки, які компенсують різницю.

Вильотом колісного диска називається відстань між поверхнею, яка прилягає до маточини машини і площиною симетрії обода. Від величини вильоту залежить стійкість та легкість керування транспортним засобом. Чим менше це значення, тим більше колія машини. Колесо трохи виступає з арки авто.

На схемі показані вильоти з негативним, нейтральним і позитивним значенням.

Виліт колісного диска

Менший виліт при широко посаджених колесах зажадає зростання зусиль на рульових колесах і підвищить навантаження на підшипники ступиці. Якщо виліт збільшений, то колесо зміщується всередину арки і при поворотах або посиленій роботі підвіски буде зачіпати деякі комплектуючі машини, чим викликає передчасний знос і пошкодження.

Тому, вибираючи нові диски відхилення від штатного значення вильоту не повинно перевищувати 3-5 мм в будь-яку сторону.

Характеристики діаметра і ширини обода – є, де розгулятися

Виліт колісного дискуСаме ці два значення можуть піддаватися тюнінгу за рахунок зменшення або збільшення розміру гумової частини колеса.Саме ці два значення можуть піддаватися тюнінгу за рахунок зменшення або збільшення розміру гумової частини колеса.

  • Діаметр обода – параметр, який вимірюється в дюймах і відповідає посадочному діаметру гуми. Існують моделі з діаметром від 10 до 22 дюймів, а найчастіше купують моделі від 13 до 16 дюймів.
  • Ширина обода – відстань між двома краями диска також обчислюється в дюймах.

Ширина повинна бути на 25-30% менше ширини профілю покришки.

Найчастіше любителі тюнінгу намагаються збільшити ширину і посадковий діаметр диска. Для того щоб вмістити збільшений диск в арку набувають низькопрофільну гуму. Переваги таких коліс очевидні – по-перше привабливий зовнішній вигляд, що нагадує колеса спортивних болідів, по-друге, поліпшена керованість, підвищені швидкісні можливості, зчіпні параметри і курсова стійкість.

Але не забувайте про ГОСТ на глибину вибоїн і ям на вітчизняних дорогах. В Україні яма глибиною 4 см є допустимою для міських доріг, чим активно користуються наші комунальники. Якщо ви потрапите в таку вибоїну, то ніхто не понесе відповідальності за пошкодження вашого авто.

Як можна варіювати з розмірністю дисків? Візьмемо, наприклад, автомобілі Hyundai, штатний діаметр дисків яких становить 15 і 16 дюймів. Встановивши 18 дюймову конструкцію, наприклад, з гумою 215/35 R18 утворюється зазор посадкової поверхні покришки з дорогою всього 75 мм. Заплатити за поліпшену продуктивність доведеться підвищеним ризиком ушкодження борта при попаданні навіть у невелику яму.

Альтернативою буде встановити диски меншого розміру, і укомплектувати колесо шинами більшого діаметра. Коштувати такий комплект буде дешевше і порадує пасажирів і водія м'якістю ходу. Головне не перестаратися з зменшенням розміру, щоб не зачіпали гальмівну систему. Шасі Hyundai Solaris дозволить зменшити автодиски до 14 дюймів, забезпечивши більш високою гумою плавність ходу, порівняну з Рено Логан.

Диски для шин з низьким профілемДиски для звичайних шин
Диски для шин з низьким профілем 18-дюймові дискиДиски для звичайних шин 14-дюймові диски

Експерименти можна проводити і з кросоверами. Наприклад, зійшовший з конвеєра Nissan X-Trail, передбачає штатні 17 або 18 дюймові диски. Скориставшись 16 діаметром, власник отримає автомобіль з яскраво вираженими позашляховими властивостями. Придбання 20 діаметра призведе до підвищення спортивних характеристик.

Взаємозамінність колісних дисків у різних виробників

Прабатьком Жигулів була італійська модель FIAT-124, яка передбачала використання дисків з отворами під кріплення 98 мм. Цей розмір надовго став шаблоном для всіх марок ВАЗ, виключаючи Оку і Ниву. Поступово збільшувався лише посадковий діаметр з 13 до 14 дюймів. Проте для самих нових моделей Грант, Пріори і Калини і зараз залишили штатний 4х98.

Приклади показують, що автовласник ВАЗ-2101 може встановити запасне колесо на Калину або Пріору. Невеликі невідповідності є, але до першого шиномонтажу автомобіль дотягне.

Застосування платформи В0 породило нове покоління автомобілів ВАЗ з розміром 4х100, яскравими представниками якого стали Largus, XRAY і Веста. Цю ж розмірність припускали старі моделі VW, Opel, Daewoo і Chevrolet. Logan 1 і 2 покоління також мають цю розмірність.

Елементи кріплення

Для надійного кріплення колісного диска передбачається збільшення кількості болтів і гайок. Сучасні тенденції схиляються до застосування п'яти і більше болтів навіть на малолітражках.Кріпильні елементи мають сферичну плоску або конічну форму притискної частини.  Діаметр різьблення зовні становить від 12 до 14 мм з відповідним кроком від 1.25 до 1.5 мм.  Надійно закріпити кріплення можна на 5-6 оборотів.  Більша кількість оборотів сприяє зачіпання болтами гальмівних елементів.

 У таблиці нижче ми зібрали в групи найпопулярніші марки авто, у яких збігаються характеристики кріплень:

 PCD

 автомобіль

 Примітки

4x100

Hyundai Getz, Hyundai Solaris, Kia Rio, ZAZ Chance/Chevrolet Lanos, Daewoo Nexia, Lada Largus, Lada Vesta, Lada XRAY, Nissan Almera, Renault Logan

 Легкові моделі ВАЗ комплектуються колесами багатьох моделей, які виготовляються на платформі ВО: Renault Logan, Nissan Almera або Sandero і їх різновидиЗ нових ВАЗів можна замінити Логаном і навпаки.  Solaris і Vesta також підходять для ВАЗа, але не взаємозамінні з ним через більшого розміру центрального отвору.

 

5x100

Volkswagen Polo, Skoda Rapid, Skoda Fabia

 повністю взаємозамінні

 

5x114.3

Hyundai i30, Hyundai Elantra, Hyundai ix35, Kia cee’d, Kia Cerato, Kia Sportage, Suzuki SX4 classic, Suzuki SX4 new, Renault Duster, Nissan Terrano, Nissan Qashqai, Nissan X-Trail

Hyundai і Kia мають центральне отвір  67,1 мм, підходять для всіх моделей в групі, але замінні тільки один з одним.  Renault і Nissan мають ЦО 66,1, а Suzuki - 60,1.  Менший отвір на маточину надіти не можна!

 

4x108

Citroen C4, Peugeot 308, Peugeot Partner, Citroen Berlingo, Ford Focus I, Москвич М—2141

 Сучасні моделі Peugeot і Citroen припускають уніфіковану разболтовку, як і у М-2141.  Однак у Москвича більше діаметр ЦО.

 

 

4x98

ВАЗ 2101–21099, ВАЗ 2110–2112, ВАЗ 2113–2115 ВАЗ-1117-1119 Калина, ВАЗ-2170 Priora, Иж-2126 Ода

 Класичні Жигулі стануть донором для пізнішої модифікації ВАЗ до об'єднання з Renault-Nissan.

 

5x139.7

УАЗ 31512, Хантер, Патріот, Шевроле Нива, ВАЗ-21213, 21214 Нива

Лада 4х4 і Шевроле Нива стають донорами один одного.  Тимчасово на ці авто можна встановити диски від УАЗ, але не навпаки.

 

Як вам стаття?
  • Currently 3/5 Stars
5 1 оцінка
Коментарі
До цієї статті поки що немає коментарів
Додати коментар
Читати також
Шини як витратний матеріал: чому не варто купувати б/в шини
09.04.2024
Шини-Диски
Шини як витратний матеріал: чому не варто купувати б/в шини

Багато водіїв вважають доволі привабливими оголошення про купівлю вживаних шин. Головною перевагою здається низька вартість, тому деякі поспішають придбати їх заради економії. 

Огляд популярних шин для електромобілів
05.04.2024
Шини-Диски
Огляд популярних шин для електромобілів

Коли мова заходить про шини для електромобілів, багато хто ставить питання: а в чому тут особливість? Зрештою, шини здаються простим компонентом автомобіля. Але при глибшому вивченні особливостей електромобілів з'ясовується, що навіть така, здавалося б, стандартна річ, як шина, має свої нюанси.

Огляд брудових шин для транспорту ЗСУ
03.04.2024
Шини-Диски
Огляд брудових шин для транспорту ЗСУ

Брудові шини для транспорту ЗСУ – тема, яка заслуговує на особливу увагу. Адже це не просто елемент автомобіля, а важлива складова, здатна значно поліпшити прохідність транспортних засобів по складній місцевості, що особливо важливо в умовах ведення бойових дій.

"Електрошини": широкий вибір для вузького кола
27.02.2024
Шини-Диски
"Електрошини": широкий вибір для вузького кола

Шини для електромобілів повинні бути більш міцними, стійкими і ефективними, а також забезпечувати надійне зчеплення і акустичний комфорт в салоні, — це за замовчуванням.

Купуємо шини вперше з «Shiny & Diski»
08.01.2024
Шини-Диски
Купуємо шини вперше з «Shiny & Diski»

Дешевші шини заощаджують гроші, але зношуються швидше, що впливає на продуктивність, керованість і безпеку автомобіля. Якісні дорогі шини мають удосконалений дизайн, краще зчеплення та підвищену довговічність. Вони забезпечують тихішу їзду та сприяють плавному водінню. Перш ніж обрати, враховуйте термін служби шини, характеристики та репутацію виробника. А головне — не хвилюйтесь, все в житті буває вперше, тому наші консультанти завжди готові допомогти.

 

Дилеми при виборі шин: як виграти, щоб не програти
11.12.2023
Шини-Диски
Дилеми при виборі шин: як виграти, щоб не програти

Шини великого розміру покращують керованість транспортного засобу, бо пропонують більшу площу контакту з дорогою і тим покращують зчеплення. Але вони також мають їздові недоліки. Збільшення ваги та інерції великих шин погіршує реакцію керованості і робить автомобіль менш маневреним — він повільніше реагує на рухи керма. Цей парадокс є проблемою під час вибору шин, оскільки переваги покращеного зчеплення слід порівнювати з потенційними втратами в маневреності та динаміці водіння. 

Розумні Шини на 3D-принтері
07.12.2023
Шини-Диски
Розумні Шини на 3D-принтері

Шинна компанія «Shiny & Diski» пропонує огляд топ-інновацій світової промисловості, які скоро будуть втілені в життя.

Маркування мотошин
20.10.2023
Шини-Диски
Маркування мотошин

Вибір однієї з моделей мотошин - такий самий важливий процес, як і купівля мототранспорту. Від того, наскільки грамотно і відповідально ви підійдете до цього завдання, залежить ваша безпека на дорозі.