Когда менять летнюю резину на зимнюю?
П'ять простих питань
На питання «яка машина краща?» найточніша відповідь — «своя». Тобто кожен вільний вирішувати тільки для себе, що і коли краще. Наприклад, — коли потрібно міняти покришки за сезоном. Все б просто, якби від вашої їзди залежала лише ваша безпека. Оскільки це не так, доводиться миритись із законами. У тому числі фізичними. Хочемо ми того чи ні, але сила земного тяжіння спрямована зверху донизу, а покришки — єдина деталь автомобіля, що стикається з дорогою. Для початку, дайте відповідь самі собі на п'ять простих питань:
- На якому автомобілі ви їздите: легковим комерційним позашляховим вантажним?
- Який його режим експлуатації: місто/загород часто/рідко швидко/розмірно?
- У якому кліматичному поясі ви живете? Коли настає холодна зима та тепла весна Тривалість найсуворіших заморозків Чи однаково їздите взимку та влітку?
- Як у вашій місцевості справи з дорогами? покриття хороше/погане сніг чиститься/не чиститься як із внутрішньоквартальними дорогами?
- Яку суму ви готові витратити на зміну шин: - До 1000 гривень за покришку - До 2500 гривень - понад 2500 гривень.
А тепер приміряйте все нижченаведене на себе, виходячи з логіки процесу експлуатації шин.
Фізика процесу
Коли температура вище за нуль за Цельсієм, молекули води пов'язані між собою слабко і не можуть організуватися в чіткі структури. У такому вигляді вода може набувати будь-якої форми, наприклад, форми ями в дорожньому полотні. При падінні температури нижче нуля рух молекул сповільнюється, вода кристалізується і перетворюється на сніг або лід. Тієї ж ями, на тій же дорозі.
Зверху на яму наїжджає автомобільне колесо з гумовою покришкою. Більша її частина — каучук, інше — домішки. На температурні коливання вона реагує так само, тільки ступінь кристалізації інша. Між колесом та замерзлою ділянкою виходить пляма контакту.
У холодної (стиснутої) покришки воно менше, отже, зчеплення гірше. У нагрітій (розширеній), що їде розплавленим асфальтом, пляма більша, ніж потрібно для надійного контакту. Тобто, вхолосту вона зітреться швидше. Щоб вийшло середнє рішення, природа, а слідом за нею і людина, вигадали зимові та літні покришки.
Перші — краще «прилипають» взимку, другі — влітку. Є всесезонні шини, які, начебто, вирішують обидві проблеми одним махом. Але поки що досвід підказує, що таке рішення — від лукавого. «В один віз возити не можна коня і трепетну лань», — писав Олександр Пушкін у поемі «Полтава». Втім, можливо, за межами Полтави це правило не працює.
Вже не рано, ще не пізно
- Сигналом до «перевзуття» автомобіля, як правило, служить людське перевзуття. Якщо в кросівках ходити вже холоднувато (близько п'яти градусів за Цельсієм і нижче), значить час міняти літню гуму на зимову.
- Попереду ще може бути бабине літо, але після жовтня однозначно буде листопад. Якщо ви живете не на екваторі, то з 22 червня по 22 грудня Сонце проходить все нижче над горизонтом. Не тіште себе ілюзіями: зима настане, як завжди несподівано: одразу після осені.
- Рання зміна з «літа» на «зиму» і запізніла зворотна заміна, звичайно, загрожує зайвим зносом. Але, напевно, окупляться вартістю зміни покришок і часом, проведеним у черзі на шиномонтажі. А то й на ремонті кузова заощадите.
- Те ж — з добовими перепадами температури, краще «перестрахуватися», як кажуть військові. При м'якому та різко континентальному кліматі вдень може бути +15, а вночі — -5. Виїжджатимете ви вранці. Тому краще орієнтуватися на нижню межу.
- Звіряючись із відповідями на початку статті, подумайте, чи потрібні вам шипи на гуму. Вони надійніші на голому льоду, але абсолютно марні на чистій дорозі. В Україні планується адміністративна відповідальність за використання шипів. Мовляв, у нас немає тайгових трактів.
Як і що вибрати?
Хитромудрі вчені щодня корплять над тим, щоб змінити властивості тих самих домішок, які доповнюють каучук у шині. А інженери б'ються над ідеальним малюнком протектора. В результаті вибір покришок постійно зростає — як вшир (кількість торгових марок), і углиб (лінійка кожної моделі гуми). Це покращує шанси на підбір саме «вашої» шини, але додає головного болю в сенсі вибору таковий. Втім, і тут практика залишається головним критерієм істини. Як і у випадку з силою тяжіння, деякі правила залишаться незмінними:
Покришка повинна підходити саме вашому колесу саме вашого авто.
- В комплект має бути п'ять шин (дай боже, щоб запаска не знадобилася, але якщо знадобиться, а її немає – не дай боже).
- На одній осі гума має бути однаковою, як за моделлю, так і за ступенем зношеності (міняти задні з передніми можна, але спочатку бажано їх помітити).
- Не треба ставити на провідну вісь зимові шини, а на веденій — залишати літні; у вас кліматичний пояс не проходить по центру бази автомобіля?
- Модель вибирайте, виходячи з відповідей на «п'ять простих питань».
- Визначтеся з витратами: чи коштує ваша машина дешевше за покришки, що були у використанні, і чи впевнені ви в їхньому продавці?
- Середній швидкісний режим взимку в будь-якому випадку доведеться знизити на 20-30 км/год.
Увага! Вперше не намагайтеся зробити трюк на вибір шин в домашніх умовах! Довіртеся професіоналам з інтернет-магазину Шини-Діски, а потім — скоригуйте їхню думку з урахуванням індивідуальних можливостей та потреб.
Коли міняти зимову гуму за законом?
На сьогодні в Україні зміну літньої гуми на зимову (і навпаки) законодавчо не закріплено. Все, що є — пункт у ПДР: шини мають відповідати сезону. На папері існує законопроєкт №4683 від 17.05.2016 — «про внесення змін до деяких законодавчих актів України у сфері автомобільного транспорту з метою приведення їх у відповідність до актів Європейського Союзу». Їм передбачається, що:
- Експлуатація транспортних засобів категорій L, M1, M2, N1 у зимовий сезон на автомобільних дорогах з твердим покриттям допускається виключно з використанням пневматичних зимових шин, а також всесезонних.
- Заборонено використання шипованої гуми в зимовий період (також вимоги Євросоюзу).
- Дозволено експлуатацію старих зимових покришок влітку — до повної витрати ресурсу (немає шипів, залишкова висота протектора не більше 3 мм).
Але це лише проєкт, який ще не проголосований Верховною Радою. Іншими словами, «силовий» відповідальності за використання гуми не за сезоном немає — все на свій страх та ризик. Але життя часом виписує штраф дорожче, ніж патрульний поліцейський. І відповідати доведеться не перед судом та законом, а перед близькими людьми та родичами. Відповідно, своєчасний та правильний вибір зимових шин — проблема не тільки вибору, а й збереження життя, свого та чужого.
Багато водіїв вважають доволі привабливими оголошення про купівлю вживаних шин. Головною перевагою здається низька вартість, тому деякі поспішають придбати їх заради економії.
Коли мова заходить про шини для електромобілів, багато хто ставить питання: а в чому тут особливість? Зрештою, шини здаються простим компонентом автомобіля. Але при глибшому вивченні особливостей електромобілів з'ясовується, що навіть така, здавалося б, стандартна річ, як шина, має свої нюанси.
Брудові шини для транспорту ЗСУ – тема, яка заслуговує на особливу увагу. Адже це не просто елемент автомобіля, а важлива складова, здатна значно поліпшити прохідність транспортних засобів по складній місцевості, що особливо важливо в умовах ведення бойових дій.
Шини для електромобілів повинні бути більш міцними, стійкими і ефективними, а також забезпечувати надійне зчеплення і акустичний комфорт в салоні, — це за замовчуванням.
Дешевші шини заощаджують гроші, але зношуються швидше, що впливає на продуктивність, керованість і безпеку автомобіля. Якісні дорогі шини мають удосконалений дизайн, краще зчеплення та підвищену довговічність. Вони забезпечують тихішу їзду та сприяють плавному водінню. Перш ніж обрати, враховуйте термін служби шини, характеристики та репутацію виробника. А головне — не хвилюйтесь, все в житті буває вперше, тому наші консультанти завжди готові допомогти.
Шини великого розміру покращують керованість транспортного засобу, бо пропонують більшу площу контакту з дорогою і тим покращують зчеплення. Але вони також мають їздові недоліки. Збільшення ваги та інерції великих шин погіршує реакцію керованості і робить автомобіль менш маневреним — він повільніше реагує на рухи керма. Цей парадокс є проблемою під час вибору шин, оскільки переваги покращеного зчеплення слід порівнювати з потенційними втратами в маневреності та динаміці водіння.
Шинна компанія «Shiny & Diski» пропонує огляд топ-інновацій світової промисловості, які скоро будуть втілені в життя.
Вибір однієї з моделей мотошин - такий самий важливий процес, як і купівля мототранспорту. Від того, наскільки грамотно і відповідально ви підійдете до цього завдання, залежить ваша безпека на дорозі.
Часто власники авто стикаються з необхідністю очищення покришок і дисків від забруднень. Чисті та блискучі диски не тільки надають вашій машині привабливого вигляду, а й служать важливим елементом загальної безпеки та продуктивності транспортного засобу.
Вибір дисків - це важливий етап тюнінгу та обслуговування вашого автомобіля. Під час пошуку нових моделей ви, можливо, зіткнетеся з термінами "оригінальні диски" і "репліки".