Маркування мотошин

20 жовтня 2023 р.
Шини-Диски
Зміст статті:
🚙 Як можна класифікувати мотошини за віссю встановлення 🚙 Про метричну систему маркування мотогуми 🚙 Які бувають альтернативні системи маркування мотошин Про альфа-систему маркування мотошин Про стандартну систему маркування мотогуми в дюймах Про низькопрофільну систему маркування покришок в дюймах 🚙 Які бувають типи конструкцій мотошин 🚙 Про індекси навантаження та швидкості мотошин 🚙 Камерна та безкамерна мотогума 🚙 Які ще зустрічаються додаткові позначення на мотошинах

Вибір однієї з моделей мотошин - такий самий важливий процес, як і купівля мототранспорту. Від того, наскільки грамотно і відповідально ви підійдете до цього завдання, залежить ваша безпека на дорозі. Гума не просто має підходити для мотоцикла. Для того, щоб зробити правильний вибір, необхідно не тільки звертати увагу на виробника і розміри покришки, а й вміти розбиратися в маркуванні мотошин. За ним можна дізнатися індекси навантаження і швидкості, рік випуску та інші важливі дані.

Як можна класифікувати мотошини за віссю встановлення

При виборі відповідної мотогуми найважливіший параметр - вісь встановлення покришки. Задня і передня осі мототранспорту істотно відрізняються за специфікою навантажень на шини та особливостями роботи. За місцем встановлення мотошини діляться на такі підкатегорії:

  1. F (Front Wheel або Front Wheel Only). Така гума призначена тільки для встановлення на передню вісь мотоцикла. При розробці даної конструкції враховуються специфічні навантаження, яким покришка піддається при повороті керма.
  2. R (Rear Wheel). Ці шини встановлюються виключно на задню вісь мототранспорту. При розробці таких моделей акцент робиться на велике навантаження за вагою і поліпшену передачу тягових і гальмівних зусиль, тому що в більшості випадків заднє колесо мотоцикла є ведучим.
  3. Універсальні шини. Такі покришки можна встановлювати на будь-яку вісь мототранспорту. Визначити, що мотогума універсальна можна, якщо на ній немає позначення F або R. У цю ж підкатегорію шин входять моделі для легких мотоциклів, що мають невеликий об'єм движка, а також покришки для мопедів і скутерів.

Вивчивши класифікацію мотошин за місцем встановлення, важливо також розібратися і в інших позначеннях, зазначених на виробах. Найчастіше для їх розшифровки використовується метрична система маркування.

Про метричну систему маркування мотогуми

Метрична система маркування мотошин є найпопулярнішою і застосовується багатьма виробниками покришок. Це маркування вказується на бічній частині покришки та першим впадає в очі під час огляду мотошини. Наприклад, для моделі типорозміру 180/60 ZR16 74W TL позначення такі:

  • 180 - ширина мотопокришки, виражена в міліметрах;
  • 60 - висота профілю шини з урахуванням протектора (показник розраховується як відсоток від ширини гуми);
  • буква Z означає, що мотошина високошвидкісна і може використовуватися з максимальною швидкістю понад 240 км/год;
  • буква R - показник, який відповідає за радіальний тип конструкції покришки;
  • 16 - посадковий діаметр гуми, вимірюваний у дюймах (він має бути ідентичний розміру обода колісного диска);
  • 74 - індекс навантаження (у цьому разі індекс 74 відповідає допустимій вазі в 375 кг на одне колесо);
  • W - індекс максимальної швидкості (такий параметр вказується на шинах, розрахованих на швидкість до 270 км/год);
  • символи TL означають, що ця модель покришки належить до безкамерних.

Використовувати мотошини з шириною або висотою профілю, які не передбачені заводом-виготовлювачем мототранспорту, не рекомендується, оскільки це може спричинити втрату динаміки в поворотах, збільшення паливних витрат і швидке зношування гуми. 

Варто також зазначити, що бувають випадки, коли типорозміри мотогуми можуть збігатися з позначеннями, зазначеними на автомобільних покришках. Щоб уникнути плутанини, на шинах для мототранспорту заведено вказувати позначення M/C. Ця абревіатура - скорочення від англійського слова motorcycle.

Які бувають альтернативні системи маркування мотошин

Метрична система маркування мотошин хоч і взята за основу, проте є вона аж ніяк не єдиною. Крім неї існують також і альтернативні способи, такі як:

  • альфа-система;
  • стандартна дюймова система;
  • низькопрофільна дюймова система.

Вони досить рідкісні, але все ж часом їх можна зустріти.

Про альфа-систему маркування мотошин

Ця система використовується доволі рідко і застосовується переважно для маркування покришок туристичних мотоциклів. Деякі з показників унікальні, інші ж відповідають тим, які прийняті в метричній системі. Наприклад, для маркування MT90S-16 позначення такі:

  • буква M - означає, що гума призначена тільки для мототранспорту;
  • T - ширина покришки (цей показник вимірюється в дюймах);
  • 90 - висота профілю шини, яка розраховується в процентному співвідношенні до її ширини;
  • S - показник, що відповідає за індекс швидкості (максимальна швидкість пересування на такій покришці до 180 км/год);
  • 16 - посадковий діаметр покришки, зазначений у дюймах.

Зверніть особливу увагу на останній із зазначених вище показників, оскільки це значення має відповідати розміру обода колісного диска.

Про стандартну систему маркування мотогуми в дюймах

Цю систему маркування мотогуми активно застосовували з 1990 по 1999 роки. Зараз вона практично не використовується. Головні її відмінності від метричної системи - одиниця виміру ширини покришки і відсутність у маркуванні позначення висоти мотошини. За замовчуванням вважається, що цей показник ідентичний ширині та вимірюється в дюймах замість міліметрів. Наприклад, для моделі з маркуванням 3.75H-18 позначення такі:

  • 3.75 - ширина і висота профілю покришки, що розраховуються в дюймах (передбачається, що обидва показники профілю однакові, тому й позначення збігаються);
  • H - індекс швидкості (у цьому випадку символ H відповідає максимальній швидкості до 210 км/год);
  • 18 - посадковий діаметр мотошини в дюймах (він має відповідати тому самому значенню, що вказано на колісному диску).

Знаючи цю інформацію, ви без зусиль зможете розшифрувати позначення на мотогумі.

Про низькопрофільну систему маркування покришок в дюймах

Виходячи з назви системи, можна зрозуміти, що використовується вона для низькопрофільних мотошин. У цієї мотогуми висота менша за ширину профілю. Наприклад, для маркування 4.25/85V-19 позначення такі:

  • 4.25 - ширина профілю покришки (цей показник розраховується в дюймах);
  • 85 - значення, що обчислюється як відношення висоти до ширини профілю у відсотках;
  • V - індекс максимально допустимої швидкості;
  • 19 - посадковий діаметр обода конструкції (цей показник вказується в дюймах).

У цьому разі індекс швидкості вказує на те, що пересуватися на такій мотогумі дозволено з максимальною швидкістю до 240 км/год.

Які бувають типи конструкцій мотошин

Обираючи гуму на свій мототранспорт, важливо звернути увагу не тільки на розмір, а й саму конструкцію. Покришки для мотоциклів можуть бути двох типів: радіальними (Radial) і діагональними (Bias). Різниця між ними полягає в способі переплетення ниток корду. 

У радіальних шинах, які позначаються у вигляді латинської літери R, текстильні нитки проходять строго перпендикулярно лінії руху колеса - від обода до обода, що дає виробникам більше можливостей для маневру з кількістю шарів. Важливо також зазначити, що між собою вони не перетинаються. Основну роль у конструкції таких мотошин відіграє металокордний брекер, який розташовується над каркасом. 

Переваги радіальної мотогуми полягають у тому, що вона краще тримає форму і придатна для їзди на високих швидкостях. Своєю чергою, це безпосередньо впливає на керованість і безпеку водіння. Також радіальна покришка має широку пляму контакту. Усі ці особливості дають змогу цій шині мати краще зчеплення з дорогою під час виконання різноманітних маневрів та рівномірне спрацьовування протектора. Крім того, вона більш стійка до пошкоджень і проколів. З недоліків можна відзначити низьку стійкість до ударних бічних навантажень і високу ціну.

Діагональні покришки здебільшого призначені для встановлення на колеса дорожніх і кросових мотоциклів, які пред'являють підвищені вимоги до навантаження за вагою. У їхній конструкції нитки корду простягаються хрест-навхрест по діагоналі щодо напрямку обертання колеса. Шарів у каркасі такої шини може бути тільки парна кількість (як правило, їх там чотири). 

Така гума краще підходить для їзди по бездоріжжю, тому що вона ефективно пом'якшує ударні навантаження. Бічні стінки діагональних конструкцій відрізняються збільшеною міцністю. Крім того, технологічно виробництво таких покришок набагато простіше, ніж розробка радіальних шин, тому і ціна на них нижча. Серед недоліків такої мотогуми можна відзначити нерівномірний знос протектора, підвищення витрати палива і зниження керованості при їзді на високих швидкостях. 

Для позначення діагональних мотопокришок заведено використовувати букву латинського алфавіту В або значок "-". На відміну від звичайних автомобільних шин, де практично завжди використовується радіальний тип конструкції, діагональна мотогума сьогодні стала досить рідкісною.

Який би тип мотошин ви не застосовували, є одне важливе правило, якого необхідно дотримуватися. Його суть полягає в тому, що якщо передня покришка на мотоциклі радіального типу, то діагональну шину встановлювати ззаду заборонено. В іншому разі мототранспорт може стати некерованим, отримавши надлишкову обертальність. 

Про індекси навантаження та швидкості мотошин

Індекс навантаження мотогуми являє собою максимально допустиму вагу на одне колесо, під тиском якого шина збереже свої їздові властивості та буде нормально функціонувати. Позначається він цифрами на бічній частині мотогуми. Мінімальний індекс навантаження починається зі 190 кг, а максимальний досягає 800 кг. Якщо ви перевищите величину максимально допустимого навантаження, покришка може деформуватися. Допускається лише короткострокове перевищення, але не більше, ніж на 30 відсотків.

Індекс швидкості являє собою умовне позначення максимально допустимої швидкості для певної моделі мотогуми. Що більший цей показник, то менший гальмівний шлях. При виборі індексу швидкості слід звертати увагу також і на максимально можливу швидкість вашого мототранспорту.

Мінімальне значення - 40 км/год, максимальне ж може досягати 300 км/год. Для позначення високошвидкісної покришки може використовуватися буква Z, яка означає, що максимальна швидкість може досягати 240 км/год і більше.

Індекс швидкості мотопокришки визначає, за якої максимально допустимої швидкості руху мотоцикла гума зберігає свої зчіпні характеристики, а також міцність і стабільність ходу.

При виборі мотогуми слід звертати увагу на обидва показники, щоб гарантувати шині достатній ресурс і безпеку використання. Встановлення жорстких покришок з великим індексом навантаження на легкий мотоцикл може зменшити комфорт під час їзди дорогою і скоротити пляму контакту. Крім того, така гума буде набагато важчою. Запланувавши далеку подорож, слід провести заміну мотопокришки на іншу модель, що має вищий індекс навантаження.

Камерна та безкамерна мотогума

Крім класифікації за місцем установки, мотошини також бувають камерними і безкамерними. Розрізняються ці моделі такими позначеннями:

  1. TL (Tubless) - безкамерна гума, яка утримує повітря безпосередньо в просторі між колісним диском і шиною.
  2. TT (Tube Type) - покришки з накачаною камерою, що створює внутрішній тиск.
  3. TT/TL - універсальна гума, яку можна встановлювати як з пневматичною камерою, так і без неї.

Серед основних переваг безкамерної мотогуми можна відзначити:

  • безпека при їзді на високих швидкостях (забезпечується внаслідок надійного захисту безкамерного протектора від швидкої розгерметизації);
  • набагато менша вага порівняно зі звичайними шинами (дає змогу розігнатися до вищої максимальної швидкості);
  • досить простий і швидкий ремонт гуми в дорозі (у разі проколу шини можна встановити джгут і продовжити рух);
  • довший термін експлуатації (забезпечується внаслідок поліпшеного теплообміну з колісним ободом і відсутності тертя між камерою і протектором).

З переваг камерних покришок можна відзначити:

  • кращу амортизацію (завдяки наявності камери амортизувальна поверхня більша, що дає додаткове відчуття безпеки та стабільності);
  • невисоку ціну;
  • просте встановлення гуми на колеса.

Однак, попри таку кількість переваг, обидва варіанти не позбавлені недоліків. Безкамерні шини продаються за вищою ціною, а під час їхнього монтажу і демонтажу потрібно діяти вкрай обережно, оскільки є ризик пошкодити покришки та диски. Камерна мотогума важча за безкамерну і швидше зношується. Крім того, якщо ви пробили колесо з такою покришкою в дорозі, воно миттєво спустить.

Які ще зустрічаються додаткові позначення на мотошинах

Крім маркування мотошин за однією з вищеописаних систем, на бічній частині конструкції також вказуються й інші параметри. Не всі з них містять особливо важливі відомості для мототранспорту, проте знайомство з ними не буде зайвим.

Одним зі значущих другорядних позначень, наявних на мотошині, є дата її виготовлення. Цей показник обов'язково вказується, причому в чітко позначеній формі. 

Починаючи з 2000 року, він являє собою чотиризначне число (нерідко укладене в овал). Перші дві цифри позначають номер тижня випуску гуми, а дві інші цифри - це рік її виробництва. Наприклад, маркування шини 4207 означає, що її було виготовлено на 42 тижні 2007 року. 

На старих моделях, які були випущені до 2000 року, вказується тризначне число. У цьому разі перші дві цифри - тиждень випуску гуми, а остання - рік виробництва. Крім того, деякі виробники можуть включати також і саму дату випуску в маркування шин. У такому разі шукати слід останні чотири цифри.

Обираючи одну з нових моделей мотошин, бажано віддавати перевагу свіжішій гумі, тому що старі покришки з часом втрачають свою еластичність і можуть вкритися своєрідною "павутиною" з мікротріщин. Ці ознаки погіршують експлуатаційні якості гуми, тим самим призводячи до її швидкого зносу.

Наступне позначення являє собою напис Rotation зі стрілкою, яка показує напрямок обертання колеса мототранспорту. Цей показник вказується на бічній частині тільки у мотопокришок зі спрямованим або асиметричним малюнком протектора. Якщо неправильно встановити таку шину, це може призвести до зниження керованості та погіршення зчіпних властивостей. Гума з ненаправленим малюнком протектора ставиться на колеса без урахування напрямку обертання.

Щоб дізнатися, під які умови заточена шина і які вона має конструктивні особливості, слід звернути увагу на такі позначення:

  • SAG (Super All Grip) - мотошини з поліпшеною прохідністю, вони призначені для їзди по бездоріжжю;
  • NHS (Non Highway Service) - модель, яка не призначена для їзди швидкісними дорогами;
  • TWI (Tread Wear Indication) відповідає за наявність у протекторі покришки індикаторів ступеня зносу;
  • RF, REINF (Reinforced) - посилена конструкція, що має кілька захисних шарів корду;
  • ND (Non Directional) - мотошина з ненаправленим малюнком протектора;
  • XL (Extra Load) - особливо витривала гума, яка може витримувати великі навантаження;
  • MBS (Metzeler Belt System) - моделі, що мають особливий вид корду з кевларових ниток (це необхідно для посилення конструкції та обмеження деформації мотошини на високих швидкостях).

Також можна побачити на покришці маркування Max.Load 212KG 467LBS. Воно позначає допустиме навантаження на одне колесо мототранспорту без шкоди для зносостійкості, якості управління і гальмування.

На спортивних моделях мотоциклів можуть зустрічатися відомості про склад компаунда гуми:

  • RS1 (soft) - м'яка шина;
  • RS2 (medium) - покришка середньої жорсткості;
  • RS3 (hard) - жорстка гума.

Також на бічній частині моделей шин вказуються результати тестів і підтвердження того, що покришка пройшла сертифікацію:

  • E означає, що ця модель була схвалена Європейською економічною комісією ЄЕК ООН;
  • EUCX - мотошина відповідає стандартам безпеки, встановленим у Євросоюзі;
  • DOT (Department Of Transportation) - модель виготовлена з урахуванням норм безпеки Міністерства транспорту США.

Ознайомившись з маркуванням мотошин, набагато простіше вибрати безпечну модель. Комфортний хід, ефективна динаміка розгону і гальмування, а також краще зчеплення з дорогою і швидкісні характеристики - всього цього можна досягти, купивши правильну мотогуму з відповідними параметрами. В інтернет-магазині "Шини та Диски" можна легко підібрати та купити гуму для мотоцикла під конкретну модель, сезон або розмір. Для цього вам буде потрібно всього лише задати потрібні параметри у фільтрі та оформити замовлення.

Як вам стаття?
  • Currently 3/5 Stars
Коментарі
До цієї статті поки що немає коментарів
Додати коментар
Корисні статті
Шини як витратний матеріал: чому не варто купувати б/в шини
09.04.2024
Шини-Диски
Шини як витратний матеріал: чому не варто купувати б/в шини

Багато водіїв вважають доволі привабливими оголошення про купівлю вживаних шин. Головною перевагою здається низька вартість, тому деякі поспішають придбати їх заради економії. 

Огляд популярних шин для електромобілів
05.04.2024
Шини-Диски
Огляд популярних шин для електромобілів

Коли мова заходить про шини для електромобілів, багато хто ставить питання: а в чому тут особливість? Зрештою, шини здаються простим компонентом автомобіля. Але при глибшому вивченні особливостей електромобілів з'ясовується, що навіть така, здавалося б, стандартна річ, як шина, має свої нюанси.

Огляд брудових шин для транспорту ЗСУ
03.04.2024
Шини-Диски
Огляд брудових шин для транспорту ЗСУ

Брудові шини для транспорту ЗСУ – тема, яка заслуговує на особливу увагу. Адже це не просто елемент автомобіля, а важлива складова, здатна значно поліпшити прохідність транспортних засобів по складній місцевості, що особливо важливо в умовах ведення бойових дій.

"Електрошини": широкий вибір для вузького кола
27.02.2024
Шини-Диски
"Електрошини": широкий вибір для вузького кола

Шини для електромобілів повинні бути більш міцними, стійкими і ефективними, а також забезпечувати надійне зчеплення і акустичний комфорт в салоні, — це за замовчуванням.

Купуємо шини вперше з «Shiny & Diski»
08.01.2024
Шини-Диски
Купуємо шини вперше з «Shiny & Diski»

Дешевші шини заощаджують гроші, але зношуються швидше, що впливає на продуктивність, керованість і безпеку автомобіля. Якісні дорогі шини мають удосконалений дизайн, краще зчеплення та підвищену довговічність. Вони забезпечують тихішу їзду та сприяють плавному водінню. Перш ніж обрати, враховуйте термін служби шини, характеристики та репутацію виробника. А головне — не хвилюйтесь, все в житті буває вперше, тому наші консультанти завжди готові допомогти.

 

Дилеми при виборі шин: як виграти, щоб не програти
11.12.2023
Шини-Диски
Дилеми при виборі шин: як виграти, щоб не програти

Шини великого розміру покращують керованість транспортного засобу, бо пропонують більшу площу контакту з дорогою і тим покращують зчеплення. Але вони також мають їздові недоліки. Збільшення ваги та інерції великих шин погіршує реакцію керованості і робить автомобіль менш маневреним — він повільніше реагує на рухи керма. Цей парадокс є проблемою під час вибору шин, оскільки переваги покращеного зчеплення слід порівнювати з потенційними втратами в маневреності та динаміці водіння. 

Розумні Шини на 3D-принтері
07.12.2023
Шини-Диски
Розумні Шини на 3D-принтері

Шинна компанія «Shiny & Diski» пропонує огляд топ-інновацій світової промисловості, які скоро будуть втілені в життя.

Як почистити автомобільні диски
05.10.2023
Шини-Диски
Як почистити автомобільні диски

Часто власники авто стикаються з необхідністю очищення покришок і дисків від забруднень. Чисті та блискучі диски не тільки надають вашій машині привабливого вигляду, а й служать важливим елементом загальної безпеки та продуктивності транспортного засобу. 

Чим відрізняється оригінальний диск від так званої репліки
01.10.2023
Шини-Диски
Чим відрізняється оригінальний диск від так званої репліки

Вибір дисків - це важливий етап тюнінгу та обслуговування вашого автомобіля. Під час пошуку нових моделей ви, можливо, зіткнетеся з термінами "оригінальні диски" і "репліки".

Грижа на колесі. Як розпізнати і що робити
08.08.2023
Шини-Диски
Грижа на колесі. Як розпізнати і що робити

Шина — одна з найважливіших деталей автомобіля, на яку припадає основне навантаження під час його руху. Не завжди вдається їздити рівними і хорошими дорогами. Тому від зіткнення колеса з перешкодами може утворитися грижа. Під нею фахівці шиномонтажу мають на увазі здуття гуми на бічній частині колеса або області протектора. Після цього таку покришку використовувати вкрай небажано. Щоб уникнути цієї проблеми, слід знати причини виникнення гриж та як їх виявити вчасно.