Нешиповані шини або «липучка»: особливості конструкції і корисні властивості

09 грудня 2017 р.
Шини-Диски
Зміст статті:
🚙 Ключові особливості й властивості 🚙 Основні плюси й мінуси класичних не шипованих покришок 🚙 З позиції експлуатації у «липучки» є ще декілька прихованих переваг: 🚙 Попри це, є у не шипованих шин і недоліки: 🚙 Види фрикційних шин 🚙 Що ще потрібно знати про безпечну експлуатацію не шипованої гуми?

Наближення холодів примушує багато автовласників все більше спантеличуватися питанням підбору безпечних і продуктивних зимових шин для своїх транспортних засобів. Враховуючи, що щедрі снігопади в нашій країні досить рідкісні, а велику частину зими доводиться експлуатувати автомобіль на льоду або сніговій каші, то багато автомобілістів віддають перевагу не шипованим покришкам, які на сленгу ще називають «липучками». Тому ми детально вивчимо їх переваги та недоліки, виділимо основні відмінності між двома типами зимових моделей.

Фрикційні шини

Ключові особливості й властивості

Не шипована, фрикційна гума, «липучка» – усе це назви одного і того ж виду зимових автомобільних шин. Експерти найчастіше використовують поняття «фрикційні», що в перекладі з англійського «friction» означає тертя. Ця категорія покришок апріорі не має шпильок, але при цьому має хороші зчіпні властивості. І ця далеко не єдина відмінність між двома типами зимових покришок. Корисну роботу шпильок в конструкції «липучки» повністю компенсують інші структурні особливості протектора: щільніша сітка ламелей, велика глибина їх нарізки, м'якший склад гумотехнічної суміші та більше число формованих зачіпляючих кромок.

Саме внаслідок будови ламелей, які при навантаженні створюють безліч гострих кромок, фрикційні моделі надійно зчіплюються з льодом і слизькими поверхнями. Еластичніший і м'якший компаунд у поєднанні зі збільшеною глибиною протектора і великим числом ламелей на робочій поверхні формує збільшену за площею пляму контакту. Така особливість конструкції забезпечує надійне зчеплення протектора з поверхнею дороги. А внаслідок хорошої адсорбуючої здатності ламелей, які швидко й ефективно вбирають надлишки рідини, осушується контактна зона і самоочищається робоча поверхня. Саме ці якості протектора і послужили передумовами до виникнення терміну «липучка». Багато виробників автошин стверджують, що для посилення зчіпних властивостей фрикційних моделей в гумотехнічну суміш додають тверді мікрочастки, які виконують роботу «мікрошпильок».

Основні плюси й мінуси класичних не шипованих покришок

Усі наведені вище відмінності двох типів зимових шин визначають їх основні особливості експлуатації. Фрикційна гума максимально ефективна в певних дорожніх умовах: на сухому і мокрому асфальті, рихлому снігу, на сніговій каші зі специфічними реагентами, які часто використовують на сучасних дорогах. Менш упевнено вона поводиться на голому льоду. Велика м'якість гумової суміші дозволяє такій гумі довше зберігати відмінні зчіпні властивості при різких перепадах температур, аж до критично низьких. Тести показали, що шиповані моделі при заморозках нижчі - 25 C сильніше «дубіють», чим не шиповані.

З позиції експлуатації у «липучки» є ще декілька прихованих переваг:

Фрикційні моделі зручно використовувати в період міжсезоння, коли вдень ще зберігаються температури вище за нуль, а вночі можливі невеликі заморозки. У таких погодних умовах експлуатувати шиповані шини не слід, оскільки це призведе до їх швидкого зносу і помітно збільшить витрату палива. Їздити на літній гумі при температурах нижче +5 C фахівці не рекомендують категорично. Т.к. літні моделі в такому температурному режимі «дубіють» і втрачають якість зчіпних властивостей. При цьому «липучка» залишається продуктивною в таких погодних умовах, не обважнюючи хід автомобіля на асфальті й не провокуючи зайвої витрати пального.

Високий акустичний комфорт – друга безперечна перевага фрикційної гуми. Шпильки, попри усі інноваційні технології й прагнення виробників понизити шумовий ефект від них, мають більшу шумність і провокують сильні вібрації у момент швидкісної їзди. На рихлому снігу особливої різниці між фрикційними й шипованими моделями не відчувається, а ось на льоду й асфальтованому покритті гул і скрегіт шпильок буде дуже помітним.

Попри це, є у не шипованих шин і недоліки:

Шиповані моделі забезпечують автомобілю кращу прохідність в снігу й упевнену їзду на голому льоду, на відміну від фрикційних моделей, які дещо втрачають свою продуктивність в таких погодних умовах. Не слід використовувати «липучку» на слизькому покритті при нульових температурах, коли на поверхні формується тонка водна плівка, яка зводить нанівець ефективність роботи не шипованого протектора. У таких умовах забезпечать безпеку їзди тільки шпильки.

Не шипована гума менш пристосована для потреб початкових водіїв, у яких недостатньо досвіду водіння в складних дорожніх умовах. Інстинктивною реакцією новачка в нештатній ситуації на дорозі або при екстреному гальмуванні буде бажання до упору втиснути педаль гальма. Сучасні авто, обладнані ABS, легко компенсують цю помилку. А ось транспортні засоби без антиблокувальної системи в таких умовах з легкістю можуть піти в занесення, оскільки заблоковані колеса, оснащені гумою без шпильок, втратять свою ефективність.

Види фрикційних шин

Види фрикційної гуми

Умовно усі нешиповані моделі за наявними ходовими й експлуатаційними якостями можна розділити на два типи: «європейські» і «скандинавські». Зрозуміло, що «липучка» європейського типу орієнтована на погодні умови м'яких зим. Тобто найбільшу продуктивність вони матимуть в місті, де дороги регулярно очищаються від снігу й обмерзлої кірки спеціальними реагентами, а люті морози та щедрі снігопади – велика рідкість. Скандинавський тип навпаки орієнтований на сувору зимову погоду з щедрими осіданнями й ожеледицею.

Що ще потрібно знати про безпечну експлуатацію не шипованої гуми?

Недавні корективи в ПДР зобов'язують водіїв, що використовують шиповані покришки, клеїти на автомобіль спеціальний знак з буквою «Ш». Це правило не торкається не шипованих зимових шин.

Також не слід забувати, що шиповані моделі гуми заборонені до застосування в зимовий період у більшості країн Європи, оскільки сприяють руйнуванню дорожнього покриття. Тому, якщо ви збираєтеся подорожувати на особистому автомобілі в зимовий період року, необхідно враховувати цей момент і заздалегідь пропрацювати свій маршрут. Можливо, що кращим варіантом для цих цілей буде купівля «липучки».

Для подорожей по країнах СНД законодавство передбачає наявність зимових шин з маркуванням «M+S» (Mood & Snow, бруд і сніг) у період з грудня по лютий. Також регламентується і залишкова висота не шипованого протектора – не менше 4 мм.

Зверніть увагу, що відповідно до цього ж техрегламенту в літній період заборонена експлуатація транспортних засобів, які укомплектовані шипованими шинами. Тобто використання «липучки» у літній період конкретно не забороняється, проте використати цей тип автогуми влітку не рекомендується. Експлуатаційні характеристики фрикційної гуми орієнтовані на погодні умови зим, тому при високих плюсових температурах вони можуть втратити керованість і гальмівні якості, що грає не на користь вашої безпеки. Додайте до цього швидкий знос і зайву м'якість протектора, і в сухому залишку отримаємо категоричну неможливість її безпечного використання влітку.

Як вам стаття?
  • Currently 3/5 Stars
5 1 оцінка
Коментарі
До цієї статті поки що немає коментарів
Додати коментар
Корисні статті
Шини як витратний матеріал: чому не варто купувати б/в шини
09.04.2024
Шини-Диски
Шини як витратний матеріал: чому не варто купувати б/в шини

Багато водіїв вважають доволі привабливими оголошення про купівлю вживаних шин. Головною перевагою здається низька вартість, тому деякі поспішають придбати їх заради економії. 

Огляд популярних шин для електромобілів
05.04.2024
Шини-Диски
Огляд популярних шин для електромобілів

Коли мова заходить про шини для електромобілів, багато хто ставить питання: а в чому тут особливість? Зрештою, шини здаються простим компонентом автомобіля. Але при глибшому вивченні особливостей електромобілів з'ясовується, що навіть така, здавалося б, стандартна річ, як шина, має свої нюанси.

Огляд брудових шин для транспорту ЗСУ
03.04.2024
Шини-Диски
Огляд брудових шин для транспорту ЗСУ

Брудові шини для транспорту ЗСУ – тема, яка заслуговує на особливу увагу. Адже це не просто елемент автомобіля, а важлива складова, здатна значно поліпшити прохідність транспортних засобів по складній місцевості, що особливо важливо в умовах ведення бойових дій.

"Електрошини": широкий вибір для вузького кола
27.02.2024
Шини-Диски
"Електрошини": широкий вибір для вузького кола

Шини для електромобілів повинні бути більш міцними, стійкими і ефективними, а також забезпечувати надійне зчеплення і акустичний комфорт в салоні, — це за замовчуванням.

Купуємо шини вперше з «Shiny & Diski»
08.01.2024
Шини-Диски
Купуємо шини вперше з «Shiny & Diski»

Дешевші шини заощаджують гроші, але зношуються швидше, що впливає на продуктивність, керованість і безпеку автомобіля. Якісні дорогі шини мають удосконалений дизайн, краще зчеплення та підвищену довговічність. Вони забезпечують тихішу їзду та сприяють плавному водінню. Перш ніж обрати, враховуйте термін служби шини, характеристики та репутацію виробника. А головне — не хвилюйтесь, все в житті буває вперше, тому наші консультанти завжди готові допомогти.

 

Дилеми при виборі шин: як виграти, щоб не програти
11.12.2023
Шини-Диски
Дилеми при виборі шин: як виграти, щоб не програти

Шини великого розміру покращують керованість транспортного засобу, бо пропонують більшу площу контакту з дорогою і тим покращують зчеплення. Але вони також мають їздові недоліки. Збільшення ваги та інерції великих шин погіршує реакцію керованості і робить автомобіль менш маневреним — він повільніше реагує на рухи керма. Цей парадокс є проблемою під час вибору шин, оскільки переваги покращеного зчеплення слід порівнювати з потенційними втратами в маневреності та динаміці водіння. 

Розумні Шини на 3D-принтері
07.12.2023
Шини-Диски
Розумні Шини на 3D-принтері

Шинна компанія «Shiny & Diski» пропонує огляд топ-інновацій світової промисловості, які скоро будуть втілені в життя.

Маркування мотошин
20.10.2023
Шини-Диски
Маркування мотошин

Вибір однієї з моделей мотошин - такий самий важливий процес, як і купівля мототранспорту. Від того, наскільки грамотно і відповідально ви підійдете до цього завдання, залежить ваша безпека на дорозі.

Як почистити автомобільні диски
05.10.2023
Шини-Диски
Як почистити автомобільні диски

Часто власники авто стикаються з необхідністю очищення покришок і дисків від забруднень. Чисті та блискучі диски не тільки надають вашій машині привабливого вигляду, а й служать важливим елементом загальної безпеки та продуктивності транспортного засобу. 

Чим відрізняється оригінальний диск від так званої репліки
01.10.2023
Шини-Диски
Чим відрізняється оригінальний диск від так званої репліки

Вибір дисків - це важливий етап тюнінгу та обслуговування вашого автомобіля. Під час пошуку нових моделей ви, можливо, зіткнетеся з термінами "оригінальні диски" і "репліки".